Missie en visie: de verschillen én goede voorbeelden.

Een goede missie en visie beschrijven blijkt in de praktijk moeilijker dan gedacht. Ze verschillen vaak te weinig. Wanneer bedrijven me vragen voor het uitwerken van hun contentstrategie, vraag ik altijd om de missie en visie van het bedrijf. Die blijken vaag opgeschreven. Wat zijn eigenlijk de belangrijkste verschillen tussen visie en missie? Hieronder noem ik voorbeelden van grote merken met ijzersterke boodschappen.

Waarom is het uitschrijven van je missie en visie eigenlijk best lastig?

  1. Vervaging tussen missie, visie en doelstellingen: wat ik zie is dat de definities door elkaar worden gehaald. Hieronder zal ik mijn definities ervan uitschrijven. Fijn om af en toe te herlezen, toch?
  2. Vage kernwaarden: veel bedrijven worstelen met helder verwoorden wat hun eigen kernwaarden zijn. Dit kan leiden tot nogal generieke zinnen die weinig onderscheidend zijn. Het is echt zaak om terug naar de basis te gaan en te onderzoeken waarin jij / het bedrijf/ het product het verschil maakt. Ik gebruik daarvoor altijd deze vragen: Wie ben je? Waar sta je voor? Wat maakt je bijzonder? Welke oplossing bied je als merk?   
  3. Ambitie vs realiteit: bedrijven willen vaak ambitieus klinken, en dit kan ten koste gaan van geloofwaardigheid. Een visie moet inspireren, maar ook haalbaar en authentiek aanvoelen.

Met een duidelijke boodschap heb je helder voor ogen waarin je je werkelijk onderscheidt, zonder larie-verhaal, bouw je je merkidentiteit op en dat geeft je zowel intern als extern brand-ambassadeurs die jouw merk in de breedste zin promoten. Het is essentieel om je missie in al je uitingen door te laten druppelen.

Wat is een missie?

Een missie geeft antwoord op de vragen: Waarom bestaat dit bedrijf, wat doen we, en voor wie? Het beschrijft de kernactiviteiten en wordt gebruikt om prioriteiten en verantwoordelijkheden te bepalen. De missie moet duidelijk maken welke waarde het bedrijf wil bieden aan zijn klanten en het unieke verschil met bv. concurrenten. Kortom: in welke klantbehoefte voorzie je?

Kenmerken van een sterke missie:
  • Duidelijk: gemakkelijk te begrijpen dus.
  • Inspirerend: ze moet zowel medewerkers als klanten motiveren.
  • Specifiek: De missie moet uniek zijn voor het bedrijf.
  • Klant-georiënteerd: welke toegevoegde waarde bied je je klanten, leg uit!
Goede voorbeelden van bekende merken:
  1. Nike: To bring inspiration and innovation to every athlete in the world.
  2. Lego: Inspire and develop the builders of tomorrow
  3. Google: To organize the worlds information and make it universally accessible and useful.
  4. LinkedIn: Professionals van over de hele wereld verbinden om ze productiever en succesvoller te maken.

Wat is een visie?

Een visie beschrijft het langetermijnbeeld van wat het bedrijf hoopt te bereiken. Het gaat over de ultieme impact die het bedrijf wil hebben. Ambitieus en inspirerend zijn de keywords hier. Wat kan een bedrijf of product de wereld brengen als het zijn missie waarmaakt?  

Kenmerken van een sterke visie:
  • Groots: de visie moet groter zijn dan wat er nu al is, dat wat medewerkers en klanten gaat inspireren.
  • Toekomstgericht: gericht op wat het bedrijf uiteindelijk wil bereiken.
  • Vol idealen: de visie laat zien hoe de wereld eruit zou zien als het bedrijf zijn beloften waarmaakt.
Voorbeeldvisies van grote merken:
  1. Tesla: To accelerate the worlds transition to sustainable energy.
  2. Lego: A global force for learning-through-play.
  3. Microsoft: To empower every person and every organization on the planet to achieve more.
  4. LinkedIn: Create economic opportunity for every member of the global workforce.

Een sterke standpunt en toekomstperspectief zijn cruciaal voor bedrijven, omdat ze richting geven, inspiratie bieden en een duidelijke identiteit creëren. Hulp nodig bij het brainstormen over of uitschrijven van dit ijzersterke duo? Ik ben maar één e-mail verwijderd van je vraag! Ik zie je bijvoorbeeld graag op LinkedIn.

Hartelijke groeten,

Lyn Kuyper